Stary cz這wiek i morze | inne lektury | kontakt | reklama | studia
opracowaniestreszczeniebohaterowie篡cie i tw鏎czo嗆 autoratest   
Jeste w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Stary cz這wiek i morze

Motywy literackie w „Starym cz這wieku i morze”

© - artyku chroniony prawem autorskim autor: Karolina Marl璕a

Starzec – w opowiadaniu jest nim tytu這wy bohater. Santiago nie jest jednak typowym starcem, jak sam mawia o sobie: „Bo ze mnie dziwny staruch”. Posta ta zawiera wszelkie cechy osoby w podesz造m wieku. Cia這 rybaka pokryte by這 g喚bokimi zmarszczkami i bruzdami, lecz mia w sobie co z m這dzie鎍a, a mianowicie oczy, „kt鏎e mia造 t sam barw co morze i by造 weso貫 i niez這mne”. Jedn z g堯wnych cech Santiago by豉 篡ciowa m康ro嗆, jak posiada. Wyp造wa豉 ona z jego ogromnego do鈍iadczenia.

M這dzieniec – w „Starym cz這wieku i morzu” motyw ten uosabia zar闚no Manolin, jak i Santiago, gdy wspomina siebie z dawnych lat. Bohaterowie ci reprezentuj wszystkie cechy, jakie niesie ze sob m這do嗆. S ciekawi 鈍iata, odwa積i, zdrowi, sprawni fizycznie i silni. Manolin jest m這dzie鎍em bardzo dojrza造m, mimo swojego wieku.

Pora磬a – uczucie to jest najwi瘯szym wrogiem Santiago. Przez osiemdziesi徠 cztery dni nie uda這 mu si z這wi ryby, przez co by odbierany przez pozosta造ch rybak闚 jako symbol pora磬i. Bohater podj掖 wyzwanie i stan掖 do walki z wielkim marlinem i, pomimo pocz徠kowego zwyci瘰twa, poni鏀 straszn kl瘰k, gdy jego trud poszed na marne. Za spraw krwio瞠rczych rekin闚 Santiago powr鏂i do wioski z poczuciem kl瘰ki.

Walka – motyw ten pojawia si dwukrotnie w opowie軼i. Przede wszystkim mo積a si go dopatrzy w zmaganiach rybaka z wielkim marlinem. Ich pojedynek by d逝gi i wyczerpuj帷y. Rybak m篹nie znosi trudy tej walki. Fizycznie ryba by豉 od niego silniejsza, ale to on zada jej decyduj帷y cios. Po raz drugi motyw ten pojawia si we wspomnieniach starca. Za m這du wzi掖 udzia w pojedynku w si這waniu si na r瘯 z wielkim Murzynem. Ich mecz trwa bez przerwy ponad dob. Santiago, zwany w tamtych czasach El Campeon zdo豉 pokona swojego przeciwnika.

Zwyci瘰two – to uczucie towarzyszy這 Santiago przez niespe軟a godzin. Tyle czasu up造n窸o pomi璠zy zabiciem przez niego marlina, a atakiem pierwszego rekina.

Samotno嗆 – w opowiadaniu pisarz ukaza potrzeb przebywania z drugim cz這wiekiem. Pomimo, i Santiago uwa瘸, 瞠 „nikt nie jest nigdy samotny na morzu”, to cz瘰to powtarza r闚nie: „Chcia豚ym tu mie ch這pca”. Nie wiadomo, czy gdyby rybak nie wyp造n掖 w pojedynk, to uda這by mu si dowie潭 swoj wielk ryb w ca這軼i, ale z pewno軼i by這by mu 豉twiej tego dokona. Manolin zawsze dba o to, by starzec nie czu si osamotniony na l康zie, dlatego wsz璠zie mu towarzyszy, a nawet jada z nim posi趾i.


Przyja潯 – motyw ten uwidacznia si we wi瞛i 陰cz帷ej Santiago z Manolinem. Ta relacja jest bardzo wa積a dla starca. Ch這piec jest jedyn osob, kt鏎a nie ba豉 si jego pecha i na kt鏎ej m鏬 zawsze polega. To wspania貫 wsparcie pozwala這 mu wci捫 mie nadziej, 瞠 wreszcie pokona swoje fatum.

Pokonywanie w豉snych s豉bo軼i – widzimy to na przyk豉dzie Santiago. Rybak pomimo skalecze, skurcz闚 i zm璚zenia wci捫 trzyma link z marlinem. Bohater zdawa sobie spraw, i nie mo瞠 si podda i stara si zapomnie o fizycznym b鏊u. Udaje mu si r闚nie od瞠gna wszelkie negatywne my郵i, dzi瘯i czemu dopina swego i dokonuje rzeczy niemo磧iwej, pokona ryb wi瘯sz od swojej 這dzi.

Idol – motyw zosta zrealizowany g堯wnie za spraw zami這wania Santiago do baseballa. Joe DiMaggio by dla starego rybaka wzorem do na郵adowania. Sta這 si tak za spraw faktu, i zawodnik by trapiony licznymi kontuzjami, lecz zawsze wraca na boisko i, wk豉daj帷 wielkie serce do gry, by najlepszy w ca貫j lidze. Dla Manolina najwi瘯szym idolem by Santiago: „Stary nauczy ch這pca 這wi ryby i ch這piec go kocha”.

Zwierz – motyw ten pojawia si wiele razy. W utworze mamy do czynienia z lwami, rekinami oraz, oczywi軼ie, marlinem. Stworzenia te pe軟i role metaforyczne oraz symboliczne.

strona:    1    2  




Baza studi闚
Kim chcesz zosta?

Zobacz inne artyku造:

Inne
„Stary cz這wiek i morze” – streszczenie szczeg馧owe
Charakterystyka Santiago - „By starym cz這wiekiem, kt鏎y 這wi ryby w Golfsztromie (…)”
Geneza „Starego cz這wieka i morze”
Czas i miejsce akcji opowiadania „Stary cz這wiek i morze”
„Stary cz這wiek i morze” – streszczenie w pigu販e
Charakterystyka pozosta造ch bohater闚 opowiadania „Stary cz這wiek i morze”
Problematyka opowiadania „Stary cz這wiek i morze”
„Stary cz這wiek i morze” jako opowiadanie - parabola
Problem dumy, zwyci瘰twa i kl瘰ki w opowiadaniu „Stary cz這wiek i morze”
Motyw przyja幡i w opowiadaniu „Stary cz這wiek i morze”
Symbolika „Starego cz這wieka i morza”
Motywy literackie w „Starym cz這wieku i morze”
„(…) cz這wiek nie jest stworzony do kl瘰ki - powiedzia. - Cz這wieka mo積a zniszczy, ale nie pokona”
Biografia Ernesta Hemingwaya
Plan wydarze opowiadania „Stary cz這wiek i morze”
Styl i narracja opowiadania „Stary cz這wiek i morze”
Kompozycja i struktura opowiadania „Stary cz這wiek i morze”
Kalendarium tw鏎czo軼i Ernesta Hemingwaya
Ekranizacje opowiadanie "Stary cz這wiek i morze"
Pierwowz鏎 Santiago?
Kim by Joe DiMaggio?
„Szcz窷cie jest czym, co przychodzi pod wieloma postaciami, wi璚 kt騜 je mo瞠 rozpozna?”
Wielcy o Hemingwayu
Najwa積iejsze cytaty – „Stary cz這wiek i morze”
Bibliografia





Tagi: