Stary cz這wiek i morze | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
opracowaniestreszczeniebohaterowie篡cie i tw鏎czo嗆 autoratest   
Jeste w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Stary cz這wiek i morze

Styl i narracja opowiadania „Stary cz這wiek i morze”

© - artyku chroniony prawem autorskim autor: Karolina Marl璕a

R闚nie z tego, o czym pisa, Hemingway s造n掖 r闚nie z tego jak pisa. Nielicznym artystom uda這 si osi庵n望 tak rozpoznawalny styl, jaki wypracowa Amerykanin. Wielu pisarzy pr鏏owa這 zbli篡 si do jego kunsztu z lepszym lub gorszym skutkiem. Tym, co czyni styl Hemingwaya niepowtarzalnym jest prostota i precyzja w zakresie doboru s堯w. Dzi瘯i temu jego powie軼i zamiast s bardziej efektywne ni efektowne.

Hemingway uwa瘸 narracj w pierwszej osobie za dramatyczn, lecz zbyt ograniczon i, jak sam przyznawa, du穎 czasu zaj窸o mu opanowanie narracji w trzeciej osobie, a do tego wszystkowiedz帷ej, z jak mo瞠my si spotka w Starym cz這wieku i morzu. Wszechwiedz帷y punkt widzenia u Hemingwaya jest du穎 bardziej prosty i bezpo鈔edni, ani瞠li u innych pisarzy. Zwykle taki typ narratora informuje czytelnika o tym, co dzieje si z bohaterem, o jego uczuciach i przemy郵eniach.

Zabieg ten ma miejsce r闚nie w Starym cz這wieku i morzu: „Ch皻nie by d逝瞠j trzyma d這 w s這nej wodzie, ale obawia si, 瞠 ryba zn闚 szarpnie, wi璚 wsta, zapar si mocno i podni鏀 r瘯 ku s這鎍u”. Jednak瞠 znacznie cz窷ciej czytelnik ma do czynienia z bezpo鈔ednimi monologami, kt鏎e Santiago wyg豉sza w my郵ach, na przyk豉d: „Ch皻nie bym nakarmi marlina - pomy郵a. - To m鎩 brat. Ale musz go zabi i zachowa na to si造”.

Jak pisze Urszula Lamentowicz: „Narrator wypowiada si w trzeciej osobie, oddaj帷 niekiedy g這s samemu bohaterowi. Relacja utrzymana jest w czasie przesz造m, ale skonstruowana w taki spos鏏, 瞠 odczuwa si przedstawione wydarzenia jako tera幡iejsze”.



On chce TO zrobi,
a Ty nie jeste gotowa?

10 zda, kt鏎e pomogą Ci
zatrzyma ch這paka przy sobie!

M鎩 pierwszy raz...

Zobacz inne artyku造:

Inne
„Stary cz這wiek i morze” – streszczenie szczeg馧owe
Charakterystyka Santiago - „By starym cz這wiekiem, kt鏎y 這wi ryby w Golfsztromie (…)”
Geneza „Starego cz這wieka i morze”
Czas i miejsce akcji opowiadania „Stary cz這wiek i morze”
„Stary cz這wiek i morze” – streszczenie w pigu販e
Charakterystyka pozosta造ch bohater闚 opowiadania „Stary cz這wiek i morze”
Problematyka opowiadania „Stary cz這wiek i morze”
„Stary cz這wiek i morze” jako opowiadanie - parabola
Problem dumy, zwyci瘰twa i kl瘰ki w opowiadaniu „Stary cz這wiek i morze”
Motyw przyja幡i w opowiadaniu „Stary cz這wiek i morze”
Symbolika „Starego cz這wieka i morza”
Motywy literackie w „Starym cz這wieku i morze”
„(…) cz這wiek nie jest stworzony do kl瘰ki - powiedzia. - Cz這wieka mo積a zniszczy, ale nie pokona”
Biografia Ernesta Hemingwaya
Plan wydarze opowiadania „Stary cz這wiek i morze”
Styl i narracja opowiadania „Stary cz這wiek i morze”
Kompozycja i struktura opowiadania „Stary cz這wiek i morze”
Kalendarium tw鏎czo軼i Ernesta Hemingwaya
Ekranizacje opowiadanie "Stary cz這wiek i morze"
Pierwowz鏎 Santiago?
Kim by Joe DiMaggio?
„Szcz窷cie jest czym, co przychodzi pod wieloma postaciami, wi璚 kt騜 je mo瞠 rozpozna?”
Wielcy o Hemingwayu
Najwa積iejsze cytaty – „Stary cz這wiek i morze”
Bibliografia





Tagi: